2012-12-03

Den romantiserade författartillvaron.

Jag lade upp ett foto på FB från min skrivdag idag, och det väckte en diskussion om den romantiserade författartillvaron. Fotot såg nämligen just nog ut så som man föreställer sig/drömmer att det är att vara författare.


Bilden speglar ju i sanning inte hela författartillvaron. Det är osäker ekonomi, stipendieansökande, sittmuskler, ångest, tvivel, frustration, svett, tårar och sömnlösa nätter. Men bilden ovan är också sanningen. För så där såg det ut idag när jag satte mig i soffan på arbetsrummet för att börja med redigeringen. Och ja, jag uppskattade det och myste till 100% ska jag säga!

Det såg också ut så här:




Och lunchen såg ut så här:




Det är verkligen så här härligt att få verka och leva som författare. Ibland, i alla fall. Tur är det, annars skulle jag inte orka. Så därför gottar jag mig åt det romantiska då jag kan och då de fina stunderna infinner sig.

Som Nene Ormes kommenterade och länkade: Det sjuka skulle ju vara om sanningen om statusuppdateringarna såg ut så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar