2012-12-02

Bokbesvikelser

Apropå böcker: Jag läser en del bokbloggar och blir ofta förförd av de lysande omdömen bloggarna skriver om böcker de läst. Sen beställer jag böckerna på nätet och i åtta fall av tio blir jag besviken - för vad är det som säger att bokbloggaren och jag har samma smak? Inget.

Här följer en lista på böcker jag läst (samtliga i år eller förra året) på bokbloggarens rekommendationer som jag inte blivit begeistrad över (listor hör ju slutet av året till, både i bloggvärlden och mainstream media).

Donna Tartt: The Secret History. En välskriven bok, ja, men jag begrep inte vad det är med den som gör att så många bokbloggare verkar ha den som favoritbok.

Melina Marchetta: Jellicoe Road. Den skrev jag om i ett inlägg i mars. På alla vis en välskriven bok, men mina förväntningar var antagligen för höga.

Lev Grossman: The Magicians. Väldigt lovande början som sedan föll ihop som ett korthus.

Carol Goodman: Incubus. Flönttig och "the twist" såg jag komma på låångt håll.

Ransom Riggs: Miss Peregrine's Home for Peculiar Children. Den hör kanske inte hemma på listan för den var mycket bra på många sätt, men jag tyckte inte författaren gjorde det mesta möjliga av sitt material.

Så finns det en till som jag bara inte minns varken titel eller författare på... Argh. Sådär är det med mitt minne.

Här är däremot en bok som jag plockat upp i bloggosfären och nästan har kommit till slutet på och som ännu inte gjort mig det minsta besviken: The Night Circus. Vacker, poetisk, spännande, engagerande. Rekommenderar!

6 kommentarer:

  1. Jag gillade the Night Circus, speciellt stämningen, men den var faktiskt en bok som jag hade väntat mig ännu mera av. För jag tyckte den var väldigt långsam ibland. Om än vacker och spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jag gillar igen det långsamma. Den är så oerhört sinnlig.

      Radera
  2. Jag läste the secret history för ngt år sedan, och gillade den nog, men tyckte att det fanns en del brister också. Tror att jag skulle ha tyckt bättre om den på gymnasiet. Den andades sån där tonårsutanförskapshybris...

    Jellicoe road läste jag bara första kapitlet av, haha. Den verkade skickligt skriven, men jag orkade inte. Och The Magicians läste jag inte heller färdigt.

    De andra har jag inte läst, men har nästan laddat ner Night circus på audible, men kanske jag gör det nu... men undrar om jag klarar långsamheten... sinnlighet låter bra!

    Men som du skrev i ett annat inlägg... jag har samma problem som du: Listan på böcker som ligger och väntar på mig är mycket lång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med andra ord verkar vi ha ganska samma smak så jag kan i alla fall ta dina bokrekommendationer på allvar!

      Radera
  3. Hade också för höga förhoppningar på Jellicoe Road...

    SvaraRadera