2012-12-14

Behövs tre?

Behövs det verkligen tre hobbitfilmer?
Döm själva ;-)

6 kommentarer:

  1. Jag hann inte kolla videon nu, och har inte sett filmen. Men tre? NEJ. Trevlig bok men lagom material för en(1) film.

    SvaraRadera
  2. Inte illa. Rentav snäppet bättre än conanmusikalen tror jag. (Ingen har väl missat http://www.youtube.com/watch?v=OBGOQ7SsJrw ?)

    Idén om tre filmer till Bilbo har jag hela tiden bara uppfattat som vinstmaximering. Jag kunde till nöds gå med på två eftersom boken innehåller två långa grottäventyr och det kunde bli dramaturgiskt knepigt att hinna med i en film. Men klarade man av Ringen på tre rullar ska en film på Bilbo inte vara någon konst.

    Det här är definitivt fel plats eftersom alla har bättre koll än jag men jag kan ändå inte låta bli att reflektera över ryktet att filmbolaget först vill knöka ihop Ringen till en film. (Och låta Frodo ha kvinnligt sällskap på vägen så han kunde finna sitt livs kärlek på samma gång.) Om man inte hade dragit konsekvenserna och skalat väldigt hårt tror jag det hade kunnat bli århundradets pajigaste film. Helt enkelt därför att det hade hänt för mycket och varit för späckat. Jag tror att många fantasyromaner delvis är så långa helt enkelt därför att de inte skulle gå att ta på allvar om de vore kortare.

    Apropå ingenting såg jag att senaste Tidningen Skriva har fantasytema. Är du med på något hörn? Har inte hunnit köpa den än men förhoppningsvis blir det i dagarna (För stolt för att prenumerera, för svag för att låta bli att köpa.)

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej så vitt jag vet är jag inte med på något hörn men det låter ju som ett nummer man måste skaffa!

      Jiisus, om det är sant som du säger så huj vilken film det hade blivit. Men Frodo fann ju iofs sitt livs kärlek ;-)

      Min åsikt är ju att det borde ha varit en enda film om man tänker på det filmmässigt, berättarmässigt, dramaturgiskt - men att jag som fan väldigt gärna vistas i Tolkiens värld hur mycket somm helst, och därför ändå villigt köper biljetter till tre.

      Radera
  3. Jag tror inte man behöver googla "Skriva fantasy" särskilt länge för att komma hit men de ringde väl Martin Widmark istället. Lösnummer verkar hursomhelst gå att köpa lösa via hemsidan. Jag var lite tidigt ute. Jag såg det på nätet och trodde att det fanns i butik också men så var det åtminstone inte i lördags.

    Jo men sedan kom ju den där bitchen Rosa och snodde honom! Undra på att han blev sittandes, suckandes över sår i bröstet som aldrig läker.

    Till trippelfilmandets försvar ska jag säga att jag när första Ringenfimen kom tyckte 1) den var för kort - för högt tempo på fel sätt och fortfarande den av filmnerna jag tycker sämst om 2) de borde gjort Bilbo först som en ordentlig introduktion.

    Fast är Viggo verkligen med? Jag som hade svårt nog för de där tjugo åren de strukit ur första ringen-filmen. Tar man bort de 50 (är det väl?) åren mellan Bilbos och Frodos äventyr blir ju Nazgulproblemet (dvs hur kan en ring vara en praktisk osynlighetsgrunka i en bok och världens farligaste pryl i nästa) akut och mycket svårlöst.


    En aspekt som talar för en film är nog däremot att det vore betydligt enklare att övertala frun att gå med på en film än tre. Vi har ett romantiskt förhållande till dem (blev ihop i ungefär samma veva som den första) men det är liksom min sak att påminna om det och driva linjen att vi för den sakens skull borde gå på bio tre gånger till.

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var, om jag inte missminner mig, 60 år mellan Bilbos och Frodos äventyr. Aragorn är nog inte med i boken Bilbo men tydligen i de kommande filmerna, liksom Legolas (vilket jag INTE har något emot ;-) ). Men du skall komma ihåg att Aragorn är av kungars ätt och Numenorian och alltså mycket äldre än han ser ut. De är ett långlivat släkte utan att vara fullt så långlivade som alverna. Jag tror han är 87-88 år i LOTR.

      *nerdglasögonen åker av*

      Men tänk så trevligt att ha en orsak att vara romantisk tillsammans med frun hela tre gånger! Det är ju bara ett plus!

      Radera
    2. Där ser man. Det löser ju en del av problemet, även om det förtar lite av effekten i den där utläggningen i sista filmen om att man inte ska gifta sig med dödliga.
      Och så förklarar det lite grann hur han kan kunna allt och vara i långvarig exil. Men jag förväntar mig isåfall att han inte fått skägg än. På sin höjd lite fjun kan Viggo få ha.
      (Men då är ju inte alls alla hjältar unga och snygga i fantasy -det finns ett par klassiska gestalter som är gamla och snygga!)


      Nja, min fru och jag har olika uppfattningar om romantik. Bokstavligen. Jag har en mer kulturhistorisk innebörd och tycker exempelvis att det är romantiskt att stå på en klippa i dåligt väder. (Vilket alltså är ganska C D Friedrich men inte så romcom.)
      Den krassare beskrivningen är väl att det egentligen bara är jag i familjen som tycker om sådant men hon hängde med för sällskaps skull och sedan rullade det på.

      U.J.

      Radera