2012-12-28

Årssummering

Så här mot slutet av året hör det ju till med summeringar i bloggvärlden. Summeringar över lästa böcker och favoritalltmöjligt. Så jag har satt ihop min egen högst slumpmässiga lista över mitt 2012.

Favoritord: Barockt.

Favoritdag: Min releasefest för Anaché. Jag är fortfarande glad och rörd ända ut i tåspetsarna över hur många som kom och firade med mig. Det lever jag länge på.

Bästa läsupplevelse: hade jag redan i februari, John Greens The Fault In Our Stars.

Bästa film: Jag har inte sett så många så månne det inte blir The Hobbit.

Bästa grej med sonen: Att han börjat prata och att vi kan kommunicera bättre med varandra. Och dansa till Gagnam style.

Bästa nördgrej: Att jag lärt känna en del av nördgräddan i Sverige: Nene Ormes, Jenny Milewski, Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg, till exempel.

Bästa resan: Det får nog bli den till Göteborg och bokmässan.

Skojigaste nya vän: Kaj Korkea-aho.

Mest spännande nya fantasyförfattare jag bekantat mig med: Karin Tidbeck.

Roligaste jobbet: Skriva fantasy-kursen respektive workshopen på Axxell med Åsa Stenwall-Albjerg.

Finast med nya boken Anaché: Att läsarna verkar ha förstått vad det var jag ville säga med boken. Och att den bemötts så väldigt positivt.

Största potentiella karriärmove: Sålt filmoption på Underfors.

Bästa eknomiska nyheten: Fick arbetsstipendium för 2013.

Bästa skrivupplevelsen: Att jag lyckades skriva en (kort) barnroman under Nano. Och att den inte suger.

Finaste gemenskapen: Uppstod nog under skrivretreaten i maj. Efter det har de av oss som bor/har nära till Hfrs träffats semi-regelbundet på luncher och pratat skriv och liv. Just en sån gemenskap behöver man med detta lite ensamma jobb

Bästa skrivrummet: Mitt underbara nya arbetsrum. Som jag får fortsätta med under 2013! Wohoo!

Bästa avslutning på året: Att det börjat ticka igen. I huvudet, alltså. Jag kom ju ganska långt med ett manus i våras, och så körde jag fast och där har jag suttit (fast) sen dess. Skrev och redigerade nanomanuset under november-december istället. Har inte velat se på vårens manus alls sen i maj, har dels varit lat dels rädd för att det inte går att rädda.
Men nu. Jag lyssnade på några avsnitt av Writing Excuses ur deras arkiv medan jag körde bil i onsdags och något de sa fick det att ticka i hjärnan igen. Jag började se varför jag körde fast. Jag försökte göra den berättelsen lätt och okomplicerad - och den är inte det. Den är mörk och trasslig. Men jag orkade inte skriva en sån berättelse just då, så nära inpå att jag avslutat Anaché. Nu har jag fått utlopp för mitt behov av att skriva lite enklare och kortare under Nano, och nu känner jag mig redo att ta itu med något svårare igen.
Dessutom har jag fått distans nog till texten så att jag kan se möjligheter som jag inte såg i maj. Vägar jag kan ta. Öppningar. Jag tror att bara jag backar lite och stryker några av de sista kapitlen sitter jag inte alls så fast som jag trodde. Allt jag behövde var lite tid och distans.
Nu ser jag fram emot att ta itu med det här manuset igen vecka 2, då jag kan återgå till jobbet. Och det är inget dåligt sätt att börja ett nytt år på.

4 kommentarer:

  1. Ett gott år med andra ord. Härligt det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Och nästa skall bli ännu bättre. Har jag beställt.

      Radera
  2. Att hänga med dig i Lund och på Bokmässan är favoritdelar av mitt år! Jag är glad att du också tycker det.

    Också glad att höra att du kommit vidare med boken. Det ger mig hopp för mitt eget skrivande att höra att andra kan. Grattis till stipendiet och till den nya skrivgruppen! Det låter som om du har alla förutsättningar för ett lysande 2013, så jag önskar dig mer av allt bra från 2012 och inget av det dåliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste kanske förtydliga att jag nog inte kommit vidare med boken än, men att jag ser en möjlighet att kanske eventuellt komma vidare :-) Men jag är försiktigt optimistisk.

      Jag hoppas du är min nyårsfé och att din önskan slår in! Gott nytt, skrivglädjefyllt och allslags glädjefyllt 2013 till dig också!

      Radera