2012-11-16

Laddar batterierna med musik och chokladcroissanter

Bloggen tystnade några dagar. Jag drabbades nog av nån slags mini-utmattning - eller kanske överhettning. Kulturkarnevalen var avslutningen på en mycket intensiv höst för min del, med mässor och uppträdanden galore. Jag visste att när KK är slut tar lugnet äntligen vid och jag kan börjar skriva igen.

Då slog naturligtvis förkylningen till. Men den var inte ens speciellt svår. Mest var det nog något utmattningstillstånd jag trädde in i. Jag bara låg i sängen så länge sonen var hos dagmamman, och såg på Master Chef Australia och följde med hur alla andra nanoares wordcount gick upp och upp medan jag inte rörde texten alls.

Igår hade jag biljetter till premiären av FORKs nya show. Jag sprutade näsan full med nässpray och åt halstabletter och åkte in till Hfrs. Och det var nog just vad jag behövde. Medan jag njöt av skickliga människor som sysslar med en konstform jag inte alls behärskar började de kreativa kugghjulen i hjärnan röra på sig igen. Sen fick jag en fin solig fredagmorgon i Hfrs med shopping och chokladcroissant till frukost, och mitt i allt började jag känna mig riktigt mänsklig igen.

När jag sen telefonsurfade på tåget på väg hem läste jag det här och det var värt mer än hundra chokladcroissanter tillsammans. Humöret steg i topp, och inte ens meddelandet jag fick när jag hämtade sonen från dagmamman om att hon skall ta ut ÅTTA dagar övertidsersättning bara i december (plus dagar också i november, januari och februari...) fick ner humöret igen. Fast det blir nog skitsvårt att skriva några böcker nu.

6 kommentarer:

  1. Hungern är bästa krydddan.

    Tips: lillgåbben i vagn och spring.Tiden går till nytta och nöje.
    Huj så jag låter besserwissrig igen. Ursäkta, det är inte meningen. Meningen är att komma med ett bra råd. Vet hur fruktansvärt frustrerande det är då man är tjudrad och bunden... Men försök att göra helt andra saker så känns det inte så illa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjaa, men hur skriva bok samtidigt som man springer med vagn? Knepigt knepigt.

      Radera
    2. Nä men istället för att gräma sej över att man är upptagen med barnen kan man skurra med vagn.
      Det har hjälpt i stunder av uppgivenhet. Minns att du skrev om hur vemodig du blir då du förhindras i ditt skrivande.
      Men har inte dagmamman erbjudit några alternativ? Var placeras de övriga barnen?

      Radera
    3. Kommunen måste erbjuda reservplats men då skall han ju till ett helt främmande ställe och skolas in där. Krångligt och trist.

      Radera
  2. Du kommer att klara det galant, det där bokskrivandet. Jag hade faktiskt höga krav när jag började läsa Anaché, ba så du vet. HÖGA KRAV och du fixade det ändå.

    SvaraRadera