2012-10-09

Scrivener, anyone?

Jag har idag försökt vara lite duktig och fortsatt planeringen av det nya projektet som jag funderat på under hösten. Jag börjar mer och mer luta åt att jag använder den tid jag har i oktober till planering och sen skriver under NaNoWriMo. Men jag börjar också se att jag kanske försöker med ytterligare en ny teknik med detta projekt (förutom att planera noga innan jag börjar skriva): Jag kanske inte skriver texten helt kronologiskt, vilket jag gjort med alla fyra romanerna hittills.

Och då började jag fundera på om inte Scrivener skulle vara ett väldigt bra verktyg. Jag såg just på deras tutorial, och det verkar användbart just om man vill skriva i små bitar, flytta om ordning osv.

Någon som har lite erfarenhet av Scrivener? Är det lätt att lära sig, och är det lika användbart som det verkar?

13 kommentarer:

  1. Jag gav mig i kast med Scrivener för några veckor sedan, efter att Malin Klingeberg skrivit varmt om det. Och det ÄR bra.

    Det var för krångligt tyckte jag att flytta över ett enormt textsjok och klippa isär det. Då blev det för mycket nytt på en gång och jag kunde inte skilja på vad jag behövde och vad som bara dök upp.

    Istället kopierar jag stycke för stycke av det jag redan skrivit, renskriver och söker upp olika funktioner vart efter jag behöver dem. Fungerar strålande.

    Den stora fördelen är just att kunna hoppa mellan olika och att snabbt hitta dokumenten man behöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar nu när du flyttar in redan skriven text i Scrivener? Inte när du skriver nytt, va?

      Ja det var Malin som skrev om Scrivener! Jag visste väl att det var nån som provat.

      Har du köpt eller är du på provversionen?

      Radera
  2. Hej Maria! Jag har precis börjat använda Scrivener (provversionen, men det är samma som betalversionen bara att licensen upphör efter en månad) och är kär. Poängen tycker jag är att slippa scrolla omkring i ett stort worddokument utan att kunna hoppa mellan scener och kapitel och skriva där man har lust. (Utan att helt tappa tråden.) Programmet ger mycket bättre överblick än Word. Jag har jobbat en del med synopsis och post-its tidigare, men nu är jag liksom inne i mitt post-itsystem och skriver och kan dessutom enkelt sortera anteckningar, infall och idéer där de hör hemma.

    Nu kan jag inte alls alla funktioner än, men det jag behövde för att kunna använda det dagligen tyckte jag att jag lärde mig på typ tio minuter i deras manual som följde med programmet. Kopiera in texten och klippa upp den i scener gick på någon timme.

    Jag har skrivit lite om programmet här: http://bladdrabladdra.blogspot.se/2012/10/scrivener.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din länk! (Och grattis till den kommande debuten!!) Jag känner att jag nog blir väldigt, väldigt sugen... Månne jag inte laddar ner gratisversionen redan ikväll.

      Radera
  3. Charlotte (http://charlottehitochdit.wordpress.com/2012/08/23/sant-alla-doktorander-bor-veta-skrivhjalp/) har också skrivit om Scrivener. Hennes inlägg övertygade mig om att testa, och igår betalade jag licensen. Det är helt enkelt fantastiskt! Precis som Janina skriver är det så mycket lättare att få överblick över hela texten.

    Det finns en inbyggd interaktiv tutorial också som det är bra att gå igenom först, trots att det tog mig betydligt längre att ta mig igenom den än den dryga timme det står att det ska ta i anspråk.

    Jag säger go for it :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag gör det! Priset, om man sen vill betala licensen, är ju mycket humant också.

      Radera
  4. Exakt, jag hade 110 sidor färdigt som det var svårt att strukturera på en och samma gång. Klipper nu in kapitel för kapitel, men det är mest för min egen fattningsförmågas skull. Har än så länge bara testversionen, men ska köpa då den går ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni har fått mig såld! Nu laddar jag ner!!

      Radera
  5. Lite off topic men eftersom det rimligtvis finns intresserade i tråden:
    Den svenska fantasyförfattaren Christina Brönnestam (som är mycket tekniskt kunnig, om jag minns rätt arbetar hon med att översätta manualer) har recenserat en rad författarprogram (dock ej Scrivener vad jag kan se).

    http://spokskrivarn.blogspot.se/2006/01/programvara-fr-frfattare.html

    http://spokskrivarn.blogspot.se/2009/01/programvara-fr-frfattare-ny-kommentar.html

    Kanske hittar ni något kul

    U.J.

    SvaraRadera
  6. Intressant, intressant. Det verkar ju vara ett himla fiffigt program det där och organisationsfreak som jag är så älskar jag sådana program. Själv har jag bara testat yWriter innan vilket har funkat ganska bra ändå, men det är helt annorlunda. Men det blir nog till att ladda ner gratisversionen och testa i alla fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm, yWriter, måste jag se på bara för att jag är nyfiken! Men nu tillhör mitt hjärta nog Scrivener.

      Radera
  7. Fler tips om Scrivener: http://www.jb.silfversparre.com/tag/scrivener

    SvaraRadera