2012-10-01

Mässdagar 2&3

På lördag uppträdde jag själv tre gånger, men hann ändå med att lyssna på ett seminarium med Michelle Paver, författare till bland annat den omåttligt populära serien om Vargbröderna. Moderator var Richard Olsson. 


Michelle talade om sin väldigt ingående research, och alla farliga och spännande saker hon gjort i researchens namn: simmat med späckhuggare, mött isbjörnar, bestigit askspottande vulkaner...
Jag blev nyfiken både på hennes nya serie som börjar med Bronsdolken, och på hennes enda vuxenbok, Dark Matter (tack vare Jenny Milewski, som också lyssnade på samma seminarium).

Sen hann jag också träffa Amanda Hellberg, trots allt: hon uppträdde efter mig på Unga Scenen och jag hann både byta några ord och lyssna på henne prata om sin nya ungdomsbok Jag väntar under mossan.



Sedan träffade jag min gamla studiekompis Irina som jag hållit kontakten med alla dessa år, men henne tog jag inget foto på! Argh.


Söndagen var min lugnaste mässdag, det enda jag gjorde var signerade i SF-bokhandelns monter. Så på morgonen hann jag ta en kaffe med en annan studiekompis, Lena. Här poserar vi framför den göteborgskaste av miljöer: Poseidon.

Sen blev det alltså signering, och bloggläsaren Alexandra kom fram och sade hej! Det gjorde mig superglad. Dessutom fick jag signera långt fler böcker än jag vågat hoppas på, och inte bara Anaché utan de tre andra romanerna också!

  Jag blev fick ännu ett möte med Nene Ormes (fick hennes nya roman, Särskild, signerad! Yay!).


Och efter det tog jag mässans tredje torra smörgås som lunch i VIP-loungen och hann både krama om Joc Koljonen och sitta och prata lite mer med Mats, Jenny, Sara och Karin!



Vilka oerhört generösa människor jag haft förmånen att möta. Alla är så peppande, stöttande och positiva. Ingen missundsamhet så långt ögat kan nå. Jag är fortfarande alldeles hög!
Och Sara föreslog att jag skall mejla henne när jag kör fast med manuset. När jag berättade det för redaktörs-Sara sa hon att jaha, då vet hon att hon kan vänta sig en bestseller härnäst :-)

4 kommentarer:

  1. Roligt att det varit roligt.

    Jag kanske borde ompröva Paver. Jag har inte läst henne än men har varit rätt kallsinnig, främst för att "ondskans shaman" är en så dålig titel (vilket iochförsig kanske inte är hennes fel). Men nu märker jag att fler och fler häftiga människor har en relation till hennes böcker. Någon gång när man får tid att läsa kanske.

    Den som försöker trappa ned försiktigt från Göteborgsbesöket kan ju f ö alltid lyssna på den här listan: http://open.spotify.com/user/1125505741/playlist/08227pXlwqWDf2JsZsFXBc

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst ungefär halva Vargbröder-serien. Den har sina förtjänster, men är nog för en barnpublik väldigt tydligt.

      Radera
  2. Det var roligt att träffas, Maria! Tack för signaturerna, de var fina :)

    Ser nu väldigt fram emot att läsa DÄIV, Underfors och Anaché!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nöjet var mitt! Hoppas du gillar böckerna.

      Radera