2012-10-06

Intuitivt vs. planerat skrivande

Jag känner mig lite krasslig. Och jag FÅR INTE bli sjuk just nu - massvis med program söndag, måndag, tisdag, onsdag... Och så nästa helg skall jag svepa med mig min man på ett Hemligt Äventyr - min bröllopsdagspresent åt honom :-)
Men alltså: måste hållas frisk. Så den snälle maken tog just barnet med till Fiskars fina lekpark, och jag har fått stränga order om att krypa i säng och kurera mig. Så det gör jag lydigt, och växlar mellan att läsa Den oändliga historien och Gräset är alltid mörkare på andra sidan. Bara detta lilla blogginlägg först.

Annars så försöker jag planera det nya projektet alltid då jag hinner mellan alla höstens programpunkter. Det är inte den text jag jobbade med i våras och körde fast med i maj: den är jag för feg för att ens titta på. Det är den text jag börjat leka med nu i höst. Och jag har tänkt använda mig av en helt ny strategi. Vanligtvis är jag en ganska intuitiv skrivare som inte planerar så mycket exakt vad som skall hända i berättelsen. Jag skapar tydliga karaktärer och en miljö och så ser jag vad som händer. Men i våras slog alltså den metoden slint. Så nu tänkte jag använda det nya projektet till att testa hur det går om jag planerar och funderar riktigt noga. Skriver nån form av outline, till och med. Och om det funkar så kan jag sedan se om det går att applicera på det avbrutna projektet. (Jag har haft tags för alla projekt för bloggen men nu kan jag inte riktigt hålla reda på vilket som är nummer fem och sex och sju i ordningen...)

Ifall jag lyckas använda den lilla skrivtid jag har i oktober till att göra denna outline, så leker jag med tanken att försöka skriva historien under NaNoWriMo. Kanske. Eventuellt. Vi får se. Men det skulle vara så roligt att vara med i år igen!

4 kommentarer:

  1. Låter spännande att göra på ett annat sätt. Det kan ju bli annorlunda då också. Om man närmar sig från ett annat håll så får man väl syn på andra grejer. Så lycka till med outline.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det känns spännande. Jag håller bara på att trassla in mig redan - hur mycket planering är lagom?

      Radera
  2. Svår balansgång detdär med hur mycket/lite man ska planera i förväg. Med för lite planering blir det lättare att texten råkar spåra ur, men med för mycket planering kanske man slår ihjäl spänningen för sig själv. Lurigt!

    Ah, NaNoWriMo, det är ju nåt alldeles särskilt. Tänkte ge mig på det iår igen (vinnare 2010 & 2011, yay!) för det kan ge sån skrivarboost :)

    Hoppas du lyckas hålla dig frisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just den där balansen som för tillfället känns hart när omöjlig...

      Kanske vi ses på NaNo-forumen!

      Radera