2012-10-28

Bokmässan i bilder

Idag är Bokmässans sista dag, för mig känns den redan fjärran... Fredagen var verkligen en fantastisk dag på alla sätt. Många fina människor och samtal, många bra möten.

Under fredagen hade jag en egen paparazzi med mig (mamma) så jag har fin bilddokumentation av dagen. Först ut var en paneldiskussion om kreativitet med Ted Forsström, modererad av Katarina Gäddnäs.


Sedan uppträdde jag för första gången i mitt liv på finska. Det gick nog bra även om jag ibland fick leta ord och kanske inte kunde uttrycka saker så nyansrikt som jag skulle ha velat. Men mina intervjuare! De var helt osannolikt fantastiska. Två ungdomar från Kallion lukio som inte bara klätt sig som troll utan var oerhört väl förberedda. Jag har vid det här laget blivit intervjuad ganska många gånger - de ställde frågor jag aldrig fått förut. Jag var helt trygg i deras händer, och eftersom det var skakigt för mig att tala finska kändes det jätteviktigt.



Jag hann med en snabb lunch innan det var dags för nästa intervju, också den på finska. Jag fick stifta bekantskap med den finska författaren Salla Simukka vars böcker jag blev mycket nyfiken på. Vi intervjuades av Peter Nyman, som konstaterade att han bor i Kronohagen, där jag vuxit upp, att jag bor i Karis där han bott och att han nästa dag skulle till Espresso Edge, caféet i Kronohagen där Alva och Joel har en dejt.


Efteråt signerade Salla och jag lite böcker.


Sedan blev det två mycket välbesökta paneldiskussioner. Först handlade det om hur man kan ta in litteraturen i modersmålsundervisningen. En skolklass i Vasa läste i fjol Underfors på läsplattor och bloggade samtidigt om läsupplevelsen, och jag läste och kommenterade deras bloggar. Sedan kom skolklassen och lyssnade då jag uppträdde under Vasa LittFest. Nu pratade vi om hur det projektet utföll. Läraren hette Sandra Bernas och eleverna som deltog var Michael Nguyen och Cecilia Kalpamaa. Moderator var Kia Svaetichin. 


Sedan samtalade Ebba Witt-Brattsröm, Tua Forsström och jag om det stora nordiska samprojektet om nordisk kvinnolitteraturhistoria som nu finns på webben. Moderator var Wivan Nygård-Fagerudd. Jag kände kanske att jag inte kunde komma med så väldigt mycket smart att säga om ämnet, jag är ju inte litteraturvetare och känner de facto väldigt dåligt till nordisk litteratur över huvud taget. Men Ebba Witt-Brattström lyckades med konststycket att få det lilla jag sa att verka vettigt och viktigt. Dessutom funkade samtalet som en ögonöppnare för mig. Jag tillhör en generation som verkligen kan skörda frukterna av det arbete som generationen kvinnor före mig gjort. Det känns fint.


Efter denna mastiga mässdag gick jag och vilade nån timme innan det var dags för traditionsenligt vimmel på svenska ambassaden. Jag träffade en gammal klasskamrat, folk jag intervjuat under min tid som journalist, gamla familjebekanta, släktingar, kolleger och förlagsfolk. Mycket finlandssvenskt :-)

Kvällen fortsatte i Berghälls nattliv med fina kolleger och Nordens just nu mest omtalade författare (gissa vem!). Natten kröntes av att jag, när jag kom ut från baren, gjorde något jag aldrig gjort förut - jag nappade en taxi i flykten. Sen kände jag mig så kosmopolitisk så.

Alla foton är tagna av Christine Saarukka.

2 kommentarer: