2012-09-03

Simmande svampar

Jag lägger egentligen inte upp några bilder på min familj här på bloggen. Det är min blogg och framför allt min son kan ju inte välja om han är med eller inte. Men.

Ibland kan man som mamma bara inte låta bli.


E och jag gick i svampskogen igår. Han ville själv bära korgen. Och när vi hittade kantareller gav han upp ett "Ååå!". Han plockade så nätt och lade i korgen. Vi hittade blåbär och vattenpölar att hoppa i. Tyvärr började det regna efter 45 minuter och vi fick ringa på Daddy som kom körande och hämtade hem oss.

Väl hemma hjälpte E mig att rensa svampen. Han stod på en stol vid arbetsbänken och såg på då jag borstade rent kantarellerna med borste. Sen la han dem i en skål. Några var så sandiga att de behövde sköljas: dem la han i en skål med vatten och sa "schimma! schimma!" och skrattade när svamparna flöt. Han lade alltid rätt svamp i rätt skål bara jag sa om de skulle simma eller i stora skålen. Sen hällde vi dem tillsammans i stekpannan.

Mycket mer än så kan jag egentligen inte begära av en dag.

2 kommentarer: