2012-09-14

Ibbotsons sista

Jag läste just ut Eva Ibbotsons One Dog and His Boy och jag är så glad att jag hittade den. Den blev Eva Ibbotsons sista: Hon dog 2010, några veckor efter att hon avslutat arbetet med boken. Eva är författaren till en av min barndoms stora favoriter, Häxtävlingen.

One Dog and His Boy (finns också på svenska) har det drag jag tycker alla hennes böcker har gemensamt: hon står fullkomligt på barnets sida. Nästan alla vuxna i boken är elaka, korkade eller oförstående, medan barnen är hjältarna. Men utmärkande för den här boken är att den drivs av ilska. Ilska över miljöförstöring, ilska över att pengar blivit viktigare än människor i vårt samhälle, ilska över att föräldrar tror att allt blir bra bara man ger barnet många saker, ilska över girighet, ilska över rasism, ilska över hur vi behandlar djur. Hon hinner verkligen beta av många viktiga ämnen i en barnbok av normal omfattning, samtidigt som hon levererar ett spännande och väldigt rörande äventyr.

Hon fick mig dessutom att vilja försöka vara ännu lite snällare med min egen hund.

Jag borde läsa mer för den här målgruppen. För jag vill ju gärna skriva för den igen. Och jag läser nästan bara ungdomsböcker, och har därför svårt att få tag på rätt ton och tilltal.

3 kommentarer:

  1. Jag älskar också Eva Ibbotson och i synnerhet Häxtävlingen. Jag läste den som barn och var alldeles överlycklig när jag hittade den på akademen på rea en gång när jag studerade, för jag hade helt glömt bort den. Det var ett kärt återseende. Tack för tipset om hennes sista bok, för jag har inte läst den än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var verkligen unik i sitt författarskap, tycker jag. One Dog and His Boy finns också på svenska!

      Radera
  2. Jag älskar också Ibbotson:-) Det finns drag jag stör mig på i hennes böcker, men överlag är de fantastiska. Min favorit är numera Journey to the River Sea. One Dog and His Boy har jag bläddrat i på bibban, men suger på karamellen ännu en stund...

    Hon har skrivit romantiska vuxenböcker också, inte fullt så charmiga som barnböckerna, men helt läsvärda, speciellt A Song for Summer

    SvaraRadera