2012-09-07

Fredag i fem punkter

1. Att det sen är roligt att om morgnarna få komma till sitt vackra, fridfulla arbetsrum. Jag uppskattar det så.

2. Idag skall jag pynja vidare på den där nya bara-på-skoj-texten.

3. Senare kommer Västra Nyland hit till arbetsrummet och gör en intervju om hur Anaché blev till.

4. Sen skall sonen hämtas från dagmamman och sen skall vi hitta på nåt skoj - om det inte regnar kanske åka till den finfina lekparken i Fiskars.

5. På kvällen skall jag se på Star Trek TNG (guud så den första säsongen ändå är flönttig... Om jag minns rätt blir det bättre med säsong 2). Och läsa Miss Peregrine's Home for Peculiar Children och Eld.

4 kommentarer:

  1. ja alltså TNG... det är så gulligt hur de försöker vara djupa i början, så där på ett typiskt naivt sci-fi-sätt. Och det är som teater (repliker i väl inövad ordning utan fummel, och alla stirrar såpoperaintensivt), och kulisserna är så skakiga på något vis.

    Jag försökte komma ihåg känslan av att tycka att det var så snyggt och häftigt och välgjort när det kom. Och att man tyckte att handlingen var så fiffig. Det som man känner nu 25 år senare, är att det ändå finns en stark känsla av kärlek till idén och konceptet där. Att de tar det på allvar och verkligen försöker göra det fint och skriva intressanta intriger (även om de är lite enkla). Det lyser fortfarande igenom. Värmen.

    (och Eld har jag just införskaffat)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och första säsongen är så... gullig. Sen piffar de upp det med muscle suits och Deanna får mycket mer urringning och det. Men nu är det lite taffligt, men med mycket hjärta. Tempot är ju också ett annat än man är van vid idag, även om det inte är så långsamt som i original-Trek.
      Men jag förstår att Patrick Stewarts agent sa att serien inte kommer att gå längre än ett år...

      Radera
    2. Hoppas ni har sett Google idag! :) De firar StarTrek fölsedag.

      Radera