2012-09-25

Drakens skatt

Två bok/pappershandlar och inga lämpliga anteckningsböcker. Antingen är de för små, eller så är de för stora, eller så är de linjerade (men till och med linjerade fanns det ont om i rätt format). Okej, det fanns en men på den stod det "Positiva tankar" på pärmen... Och sånt ger mig kribblor. Jag vill inte att nån skall tala om för mig vad jag får skriva i min anteckningsbok!!

Så jag lommade hem med svansen mellan benen. Tog en titt i hyllan med anteckningsböcker och dagböcker. och fann denna:


Jag har sparat den i flera år, för den är så fiiin... Den vackraste jag någonsin köpt. Och egentligen får anteckningsboken inte vara för fin: då känns kraven på att skriva något bra i den alldeles för stora. En anteckningsbok skall man få skriva skit i. Men det verkar som om den just nu är mitt enda alternativ. Lite nervöst känns det nog: den har glittrande juveler på pärmen... Hur skall det jag skriver kunna leva upp till ett så vackert omslag? Den ser ut som en drakes skatt, tycker jag. Och den gröna färgen är underbar.

Lärdom jag drar av detta: jag skall aldrig tycka att jag inte får köpa en vacker anteckningsbok när jag ser en lämplig! Den kommer till användning, förr eller senare.

9 kommentarer:

  1. Ja ljuvlig grön!

    Jag är inte alls lika noga med vad jag skriver i... just nu föredrar jag spiralryggar för tycker det är enklare att handskas med, då de hålls öppna när man renskriver t.ex... Men snygga får de ju gärna vara! Och usch ja för positiva gulliga texter, det stör. Men linjer eller blankt... blankt måste det ju vara om det är teckningar jag ska göra, men om jag bara skriver spelar det ingen roll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ååå Din drake ville ge dej en gåva.

      Det betyder tur, Maria.
      Bara lycka till!

      Radera
    2. Jenny, jag har lite OCD-drag när det gäller anteckningsböcker och pennor...

      Min drake! Så vackert uttryckt Minna. Då är det nog den här jag skall använda. Den sitter så bra i handen...

      Radera
  2. Tänk bara vilka underbara berättelser som kommer att flyta ur din penna med en så magisk anteckningsbok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huu, ingen press... :-) Det är just därför jag brukar föredra lite mer alldagliga anteckningsböcker. Men nu kör jag hårt med denna!

      Radera
  3. Och det är svårt att säga i förväg vad som är bra och vad som är skit.

    Tänk dig en film från en gammal kamera som exempel: Huvuddelen av filmen handlar om fotografens farföräldrars guldbröllopsfirande och där finns många bilder på blommor, presenter och buffén. I slutet på filmen har fotografen tagit några bilder på farföräldrarna i vardagliga situationer dagen efteråt för att göra slut på filmen. Vilka av dessa bilder kommer att vara roligast/intressantast/mest "användbara" efter tjugo år?

    God färd, drakryttare

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drakryttare. I like it. Jag skall se draken för mig om jag blir nervös under bokmässan.

      Radera
  4. Det är väl bra att ha en jättesnygg anteckningsbok och skriva "skit" i. Det ser snyggare ut då. Kattgulds-skit alltså, som glimmar. Det kommer att leda till att du ska ha inte bara snygga anteckningsböcker utan de måste vara extra snygga. Sen blir det svårt att hitta nya.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra bild: kattgulds-skit! Den skall jag tro på.

      Och nu har jag då en ypperlig orsak att helt hänge mig åt min anteckningsbokspassion och samla, samla, samla!

      Radera