2012-09-19

Anachés första recensioner

De första recensionerna har rullat in.

Läser jag recensioner? Ja det gör jag. Noggrannt. Jag är inte en sån där författare som "aldrig läser recensioner". Jag letar upp alla jag kan hitta.

Varför?

Som någon klokare än jag sagt så är det ju inte för recensenten man skriver. Det är sant. Men jag tror jag vill se om jag blivit förstådd. Sen är det också intressant att se var man recenseras. Och om man recenseras. Men för mig handlar det väldigt mycket om: har jag nått fram? Ser folk vad det är jag försöker göra, vad jag vill säga?

Recensionen i Hufvudstadsbladet i morse gjorde mig glad.

  • Den var skriven av en person som kan genren. När man skriver för barn och unga, och framför allt fantasy, i svenskfinland, är det långt ifrån givet.
  • Recensenten såg och kände igen litteratur jag vuxit upp med och som garanterat färgat mitt skrivande, även då jag inte tänkt på det själv (Lilla huset på prärien-böckerna i detta fall). 
  • Den innehöll inga spoilers alls!
  • Hon såg att jag använder fantasy för att ta upp viktiga samhällsfrågor (fantasy är inte eskapism).
  • Hon identifierar varför fantasyromaner ofta är så tjocka ;-)
  • Och hon tyckte om boken.

Speciellt det här citatet fick mig att skrocka förnöjt:

"Romanen ägnar sig inte åt postmoderna krusiduller eller stilmässiga experiment. Istället vilar den på ett episkt flöde som läsaren kan försjunka i."

Jag avskyr postmoderna krusiduller, så för mig är detta bland det bästa nån kan säga!

Så fort/om recensionen går att hitta på nätet skall jag länka till den. UPPDATERAT: Recensionen finns nu här.

Jag har hittat en annan recension på nätet, i Borgåbladet (antar jag?), här. Också det en jättebra recension, spoilerfri. Dessutom tycker recensenten att det är snävt att kalla romanen ungdomsroman, och det gör ju mig glad. Hon skriver:

"Anaché - myter från akkade är en roman för alla åldrar. Den har allt en god bok ska ha: en bra story, ett fint flyt, spänning och en fantasirik, vällavvägd prosa."

Om ni hittar recensioner någon annanstans får ni gärna hojta till!

TILLÄGG: Hittade Västra Nylands recension här.

YTTERLIGARE TILLÄGG: Och Kulturtimmen recenserar, man kan läsa recensionen här. Där gläds jag åt flera insikter recensenten har, men framför allt att hon sett detta:
"Anaché är också en historia som visar att ingen vinner sina strider med våld, tvång eller förtryck – en hållbar balans i tillvaron skapas genom lyhördhet, respekt och ödmjukhet."

Vasabladet lär ha en recension, den som kan scanna och sända mig får gärna göra det!

11 kommentarer:

  1. Ursäkta en okunnig, men kan du ge exempel på en postmodernistisk krusidull? Lite nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå sådär som ett "komponerat musikstycke" som bara är tystnad.

      Radera
  2. Inte för att det är ditt fel precis, men jag undrar varför det inte står vem som skrivit recensionen i Västis. Och om det står nånstans så är det väl dolt för jag såg det inte.

    Men vad fina recensioner! Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag reagerade på detsamma. Plus att det står att fotot är KSF Arkiv, det är det INTE.

      Radera
  3. Jättefina recensioner, grattis!

    SvaraRadera
  4. Rebecca Finnberg19 september 2012 11:11

    Det var jag som skrev recensionen, det måste ha skett en miss där. Meddelade om det, och mitt namn dyker förmodligen upp där snart. Tack för en härlig bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rebecca Finnberg19 september 2012 11:13

      Västra Nylands, alltså...

      Radera
  5. Fina (och många redan) recensioner! Vad skoj!

    SvaraRadera
  6. Så roligt med de fina recensionerna! Jätteroligt! Grattis!

    SvaraRadera
  7. Fantastiska recensioner, roligt med kunniga recensenter som verkar ha analyserat ordentligt. Och BRA med månadens bok! Grattis.

    SvaraRadera
  8. Min recension av din bok publicerades i Österbottens Tidning igår, men finns inte på deras webb, dock i min blogg: http://ninaothman.blogspot.se/2012/09/en-imponerande-motstandskamp.html

    SvaraRadera