2012-08-10

Skriva svårt

Jag har blivit ombedd att skriva en text till en antologi. Jag tänker i det här skedet inte nämna vad det är för en slags antologi, det är ju inte jag som är redaktör för den, jag vet inte hur den planerade utgivningen ser ut osv. Deadline är i slutet av denna månad.

Jag har våndats över den här texten hela sommaren. På många sätt är det den svåraste och viktigaste text jag någonsin försökt skriva. Jag har gjort anteckningar. Skrivit många starter. Skall jag närma mig ämnet så här, eller kanske så här? Jag är inte essäist. Jag har ingen erfarenhet av att skriva den här typen av texter alls. Ibland funderar jag om jag är rätt person för jobbet. Men jag har en erfarenhet som jag tycker att är viktig. Som borde få höras. Så jag har fortsatt försöka ändå. Vid något tillfälle kom jag på ett alternativ som kändes vettigt, men jag visste ändå inte hur jag skulle närma mig texten. Hur få med allt viktigt. Hur göra texten berörande, intressant och inte trist.

Så låg jag i Es rum häromkvällen och lyssnade på Märta Tikkanens sommarprat som podcast. Den som har hört det, eller läst något av Märta, förstår ironin i att DÅ, då när jag låg där i mörkret med ett barn som huffade och puffade och hade svårt att somna, då kom jag på ett sätt att ta mig an temat. Det var nästan så att jag skrattade högt. Märta skulle ha begripit.

Så fort E somnat rusade jag in på mitt rum och skrev ner det jag kom ihåg. Och nu har jag en väg in. Men bara det: en väg in. Det är fortfarande en svår text. Den kommer att kräva mycket ansträngning. Jag hoppas slutresultatet är värt det.

4 kommentarer:

  1. Du kanske inte får med allt. Om man ska tänka essäistiskt alltså, så får man ju gallra ut också vissa fina arter. Bra att du hittat en ingång i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, säkert måste det gallras. Säger hon tveksamt.

      Radera
  2. Cliffhanger! (blir så himla nyfiken på att veta mera)

    SvaraRadera