2012-08-13

Läppar röda som blod

Era listförslag är super! Ge gärna ännu fler. Jag tror jag skall lägga upp några av dem här på bloggen.

Idag har jag varit på blixtvisit till Hfrs. Hunden opererades för två veckor sen (liten, godartad växt) och idag skulle stygnen tas bort. Före veterinärbesöket hade jag lite extra tid och då gick jag in på Stockmann och provade ett rött läppstift. Jag är absolut ingen läppstiftsperson (klarar mig fint med läppglans), men jag har en klänning med retro-känsla som absolut kräver en rödmålad mun. Nu letar jag efter en röd färg som skulle passa både mig och klänningen.

Det är bara det att jag har mycket ljus hy. Och som sagt är mycket ovan vid att ha röda läppar. Så jag behöll läppstiftet på. För att se om jag kunde vänja mig under dagens lopp. Trots att jag kände mig som en clown (flickan lade nog på läppstiftet mycket noga, men jag tycker hon målade munnen lite väl stor och konturerna blev lite kladdiga). Och trots att färgen skar sig med de kläder jag hade på, och trots att klockan var nio på morgonen och det kändes lite väl tidigt för knallrött läppstift.

Jag kände mig lite som en lady of the night, om jag skall vara ärlig.

Dessutom fick jag väldigt brått då jag skulle iväg hemifrån, och upptäckte för sent att alla kläder jag dragit på mig var mycket skrynkliga. Så det såg också ut som om jag sovit i mina kläder. Kände mig alltså på alla sätt billig.

Men det var väldigt många karlar som plötsligt ville byta några ord med mig. På tåget och så där. Håh håh. Är allt som behövs rödmålade läppar?

Önskar att jag vetat det för tjugo år sedan.

4 kommentarer:

  1. Ja, man undrar. Spelade en gång Döden i en uppsättning av Tiggaroperan och hade en förskräcklig make up. Alltså verkligen förskräcklig. Men hann inte sminka av mig då jag måste passa sista tåget hem. Och karlarna. De bara flockades. Det var på riktigt ganska förbryllande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha!
      Tänk så lätt man haft det som ung om man bara vetat...
      Nånej jag skojar. Knappast den sorts uppmärksamhet man ville ha då. Eller nu. Så jag skall fundera två gånger innan jag köper läppstiftet...

      Radera
  2. Jag ser fram emot att läsa din julklappslista. (Och inser att jag borde börja bekymra mig lite över min egen.)

    Jag kan inte riktigt komma på någon vettig anledning att intressera sig för den men såhär såg min 100-lista ut. http://101ord.blogspot.se/2006/06/extra-sommarlsning.html
    Tyvärr är den bibliografiska informationen lite bristfällig. Den är hursomhelst bland annat färgad av vad som stod på hyllan för "ung litteratur" på Borås Stadsbibliotek på den tiden.
    Sedan dess har en del fallit bort, väldigt mycket kommit till och ett tjugotal har jag faktiskt läst, vilket var fler än jag trodde.

    Vill du göra något annat istället kan du ju göra en lista över saker du utsatt fiktiva personer (jag har lite svårt för uttrycket "karaktärer") för och en lista över saker du aldrig kommer att utsätta fiktiva personer för.

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just juklapparna kan jag kanske inte lista här, mina vänner och familjemedlemmar läser bloggen... Men jag kan alltid önska mig saker!

      De andra listorna skall jag tackla så fort sonen tillfrisknat från höstens första förkylning och jag har lite mer tid över för bloggandet.

      Radera