2012-08-31

Hur Anaché blev till, del 6

Jenny undrar om jag vill skriva fler böcker som utspelar sig i samma värld som Arra och Anaché.

Absolut! Projekt nummer fem, det jag inte rört på ett tag nu, utspelar sig i samma värld - men vi är åter på en ny plats och med nya människor. I våras när jag skrev på femman dök det upp en idé för bok nummer sju (jag har kallat det nummer åtta i taggarna här på bloggen, för jag hade en sexa i tankarna då som jag nu övergett. Så nummer sju är eg nummer sex och åtta är sju... Solklart, eller hur?) som också utspelar sig i den här världen, och jag har ytterligare en idé som antagligen utspelar sig i i Urundien. Jag känner att den här världen kan jag hålla på och utforska hur mycket som helst. Eftersom inga böcker än så länge är trilogier eller direkt hör ihop känner jag mig inte heller begränsad av det, utan inom den här världen finns det hur mycket miljöer, personer och äventyr som helst av olika slag och det ger mig möjligheten till hurudana berättelser som helst.
Världen har (ännu) inget namn, vilket nog grämer min redaktör - det skulle vara så bra med ett sammanhållande namn på bokpärmarna som visar att böckerna hör ihop. Men inget namn har ännu dykt upp och jag kan inte tvinga fram ett. Plus att det känns så osannolikt att en hel värld skulle ha ett namn... Vad skulle vi säga om vår värld, "Berättelser från Jorden"? Det låter ju genast som scifi.

Jag vill också skriva berätteser som inte utspelar sig i denna värld, som DÄIV och Underfors. Och jag har idéer för sådana berättelser också. Plus att jag känner så fina illustratörer som jag skulle vilja samarbeta om bilderböcker med...

NÄR skall jag hinna med allt??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar