2012-08-27

Hemma igen, skönt

Nu är jag tillbaka efter helgens blixtvisit till London.
45 timmar är nog vansinne när man besöker en storstad, även om man som jag bestämt sig för att hålla sig inom ett mycket litet område (Kensington&Knightsbridge). Rekommendationen var att man skulle vara tre timmar före avfärd på Heathrow, vilket gjorde att min söndag i London blev mycket kort (planet for kl 16). Dessutom var det helt onödigt - check-in och säkerhetskontrollen tog 15 minuter... Jag antar att de vill tvinga en att shoppa så mycket som möjligt genom att ha en på fältet i flera timmar. Och ja, jag shoppade lite där - i London köpte jag ingenting utom mat. Nu blev det lite Fortnum&Mason-te och en bok åt E och en Clinique's Chubby Stix åt mig.

Men det var ingen åska vare sig på dit- eller tillbakavägen (tack för att ni höll tummarna!) och jag såg både Victoria Revealed på Kensington palace och underbart fina Leighton House. Indisk mat åt jag inte, och nåt att shoppa hittade jag som sagt inte. Var av och an inne i en liten Waterstones men nån leksaksaffär hann jag inte med. Prisceremonin var... lite dåligt organiserad, om jag är artig. Men jag träffade oerhört trevliga ungdomsförfattare från andra länder, bland annat Jill MacLean från Kanada och Sheena Wilkinson från Irland. Jag hoppas kunna hålla kontakten med dem båda.

Sen en helt annan sak. Med tanke på att Anaché just nu är hos tryckeriet hade jag tänkt ha en liten serie blogginlägg om hur boken blev till. Om ni har några frågor kring det så lämna dem gärna i kommentarsfältet! Startskott i morgon, men frågorna kan droppa in hela veckan.

7 kommentarer:

  1. Ah London... Tråkigt att det blev en så snabb visit, men skönt att flyget gick bra!

    Och kul att läsa mer om Anaché :) (men har inga vettiga frågor själv nu för min hjärna är helt tom, eller kanske: blir skrivprocessen lättare, eller är det annorlunda för varje bok? OCH vill du skriva fler böcker som är i samma värld, för visst är Anaché och Arra i samma värld, fast olika kulturer där?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två bra frågor, skall återkomma till dem senare under veckan.

      Radera
  2. Jag har en fråga: hur länge har processen med Anaché tagit från början till slut? Och: känner du dig som en riktig författare nu (det är ju helt uppenbart för oss andra att du är det, men hänger din egen uppfattning om dig själv med i processens framfart?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skall se efter när jag riktigt började med boken i morgon, mitt minne är så dåligt. Det blir nog en bra sak att starta hela inläggsserien med.

      Och din andra fråga blir bra att avsluta med :-)

      Radera
  3. Alexandra Nero27 augusti 2012 22:17

    Låter som det har varit en omtumlande och spännande helg! Tur att vädret betedde sig, inte roligt att flyga i oväder.

    Spännande med bloggserie om Anaché!

    Ändrades berättelsens handling och/eller karaktärerna sig genom processen, så att det i slutändan blev ganska annorlunda mot vad du tänkt dig, eller följde allt planen (om sådan fanns)?

    Hur ser du på ditt författande nu när Anaché ges ut jämfört med hur du såg på det när DÄIV gavs ut? Mål och drömmar ändrade/infriade?

    Irrelevant fråga, men har du några tankar eller tips till outgiven författare om att nyttja lektörstjänst (Ex som Författarcentrum erbjuder)? Ratning på ratning av manus från förlag med standardsvar gör ju att man börjar fundera. Man vill ju gärna veta ungefär vad man kan bättra på. Irrelevant som sagt, men vore så intressant att få synpunkter från en etablerad författare som man ser upp till.

    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alexandra! Fina frågor, jag skall återkomma till dem alla. Angående din sista fråga så har jag svårt att svara. Jag har aldrig använt mig av en lektörstjänst och känner inte till den tjänst Författarcentrum erbjuder. Men om du saknar någon som du skulle lita på att ger dig ärlig feedback på din text (och som också kan det här med skrivande och din målgrupp) så låter det inte som en helt dum idé. Det är väldigt frustrerande att bli refuserad utan annat än standardsvar som vägledning! Du kunde ju också fundera på att gå en skrivarkurs eller joina en skrivarcirkel. Det är två bra sätt att få feedback på, och dessutom lär man sig genom att ge feedback på andras texter,

      Radera
    2. Alexandra Nero28 augusti 2012 12:00

      Tack för dina synpunkter! :) Skrivarcirkel vore ingen dum idé, där kunde man ju få konstruktiv kritik och även som du säger lära sig av andras texter. Och en vacker dag ska jag nog unna mig en skrivarkurs, bör väl finnas sådana även på distans.

      Ska nog testa lektörstjänsten så får vi se vad det ger för utdelning.

      Ser fram emot att läsa om tillkomsten och skapandet av Anaché!

      Radera