2012-05-27

Retreaternas retreat

Det här är berättelsen om skrivretreaten som blev av.

Min vän och bloggaren Nora driver ett B&B här i Karis. Världens mest idylliska B&B. Första gången hon visade mig runt i B&B-huset tänkte jag att här, här borde man ordna en skrivretreat.
Sen gjorde jag ingenting åt saken. Så där som man gör.

Tills jag en gång åkte tåg ner från Vasa Littfest till Helsingfors tillsammans med fabulösa Jolin Slotte, författare och hemma från Kokkola och allt möjligt annat fint. Vi pratade väl om det där med att ta sig tid att skriva och så, och hur det nu var kom jag in på min skrivretreatsidé. Jo, ropade Jolin, det måste vi ordna!

Så då gjorde vi det. Bjöd in lite underbara skrivande kvinnor, bokade hela B&B:et för en helg i maj - och bokade catering, så att ingen skulle behöva stå vid spisen eller diska. Och nu i helgen var det då äntligen äntligen dags.

Det här var vyn från mitt rum:


Allt klaffade. Vädret var strålande båda dagarna. Äppelträden stod i blom. Häggen doftade. Göken gal. Maten var jättegod. Och det skrevs.
















Det fanns andra bloggare på plats också. Till exemel Karin (som beskriver B&B-huset jättebra) och Kolofont-Jenny.

Det som retreaten gav mig, förutom vansinnigt trevligt sällskap och roliga, intressanta och inspirerande samtal, var lite lugn. Jag har fyra timmar på mig att skriva, fyra dagar i veckan - i teorin i alla fall. I praktiken naggas skrivtiden alltid lite i kanterna av sjukt barn, ärenden som måste uträttas, möten osv. Så de timmar jag sitter och skriver kan jag bli lite besatt av att uträtta något. Få ord skrivna. Komma framåt.

Jag ger mig inte mycket ro att tänka.

Men nu kunde jag göra det. Jag satt i lugn och ro och dök ner i berättelsen, grävde mig djupare. Tog reda på. Fick veta mycket mer. Samt skrev. På lördag rullade det bättre på, på söndag körde jag lite fast. Men jag är mycket mycket nöjd med retreaten.

Att komma tillbaka igen är som att komma hem från en helt annan värld. En annan dimension.

7 kommentarer:

  1. Vad fint det ser ut från en annans perpepektiv, jag känner ibland att jag fotat sönder Dönsby. Tack för de vackra orden, det var väldigt roligt att ha er här! Välkomna igen bara :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dönsby kan man inte fota sönder :-) Jag vill flytta in på B&B:t...

      Radera
  2. Såg ett (eller faktiskt två) kända ansikten på bilderna... det verkar ha varit en toppenhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste säga att det överträffade även mina högt ställda förväntningar!

      Radera
  3. Helt underbart!!! Även jag var på en sorts "mini-skrivretreat" igår kan man väl säga. En hel dag med mina skrivarkolleger. (Vår manuskurs hade "sommarfest", men det blev lite skrivövningar också.) Idag flödar inspirationen så jag håller på att spricka! Det är bra att komma bort ibland. Och få tala om saker med personer som förstår.

    SvaraRadera
  4. minna lindeb28 maj 2012 19:55

    åååå bläää vafföö fick inte jag komma meeeeeh?

    SvaraRadera
  5. Härligt att höra. Verkar varit en underbar tillställning (och definitivt mer avancerad än mina ganska försiktiga försök i genren - men så var jag iochförsig rätt fattig på den tiden).

    Jag avskyr verbet unna som överanvänts väldigt kraftigt de senaste åren men måste nog ändå säga att en sådan resa ska man unna sig då och då.

    U.J.

    SvaraRadera