2012-05-17

Göteborg 2012!

Jag har en rolig nyhet till att dela med mig av! Och det är detta, ut Bok&Biblioteks program:

Trovärdiga fantasier
Hur viktigt är trovärdighet för en fantasyförfattare? Danska Lene Kaaberbøl, finländska Maria Turtschaninoff och svenska författarparet Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg går alla bortom naturens lagar i sina böcker, men låter ofta sina karaktärer stå fast förankrade i den verkliga världen. Kaaberbøls Vildhäxa-serie andas natur, magi, trolldom och mystik men skildrar också tolvåriga Claras liv med skola och kompisar i den vanliga världen. I Turtschaninoffs Anaché förlorar en ung nomadflicka dem hon älskar och tvingas bli en annan för att överleva. I Eld, andra delen i Bergmark Elfgren och Strandbergs trilogi som började med Cirkeln, fortsätter kampen i Engelsfors och tonårshäxorna påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek.
Moderator: Johanna Lindbäck, journalist

Detta alltså i Göteborg på den stora bokmässan, den 28.9. kl 14. 


Inte så dåligt sällskap att befinna sig i, måste jag säga!

10 kommentarer:

  1. Grattis Maria, du är så duktig och enastående!

    SvaraRadera
  2. Wow, hur coolt som helst! Och så får vi se till att ses på mässan :-)

    SvaraRadera
  3. Antecknar detta! (Jag hatar att gå på Bokmässan men jag får försöka släpa mig dit...)

    SvaraRadera
  4. Det verkar mycket trevligt och frågan är högintressant. Jag skulle iochförsig besvara frågan med "mycket, trovärdighet är en stor del av skillnaden mellan god och dålig fantasy". Men frågan om hur man skriver trovärdigt om skäggiga farbröder som skjuter eldkulor kan man säga mycket intressant om.

    Och det är givetvis tråkigt eftersom jag för ovanlighetens skull nog inte kommer på mässan i år. Åtminstone just nu lutar jag åt att den inte är något höjdarställe för småbarn.
    Jag tröstar mig hjälpligt med att rubrikerna ibland har dålig täckning på seminariernas innehåll (antar att det har lite med moderatorerna att göra, plus att ingen verkar få sätta sina egna rubriker) och att jag lär få veta mer om din syn på fantasy och trovärdighet inom kort ändå.

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt,
      a) man får inte sätta egen rubrik och
      b) du kommer snart att få veta mycket mer om min syn på trovärdighet i fantasy än vad som hinns med under en paneldiskussion :-)

      Radera
  5. Det där med rubriksättning skulle jag kunna kverulera länge om för jag tror att väldigt mycket seminarieverksamhet - inte bara på bokmässan - skulle kunna bli betydligt bättre med ganska små medel.

    Men tills vidare nöjer jag mig med övriga glädjande besked.

    U.J.

    SvaraRadera
  6. Wow vilken panel, det borde man ju höra! Och grattis!!

    SvaraRadera