2012-03-29

Jag blåser på glöden

Det är väldigt viktigt för mig att hålla kontakten med mitt manus.

Förra veckan hade jag gott om tid att skriva och bra flow. Jag skrev flera tusen ord.
Denna vecka har jag haft brödjobb och radiointervjuer och en massa annat. Jag har inte haft förmånen att få gå från säng till skrivande utan ofta har det varit morgonsysslor, förning till dagmamma, brödjobb och cykeltur till arbetsrummet innan jag fått sätta igång. Vissa dagar har jag bara haft 45-60 minuter skrivtid. Men jag ser till att utnyttja också den korta tiden. Ibland läser jag bara igenom det jag senast skrivit eller planerar en liten stund. Gör kanske en namnlista, något liknande. Får jag mera gjort när jag har fyra timmar ostörd arbetstid? Heck yeah! Men också den korta skrivtiden är viktig. Nu när jag väl haft så bra flow en gång vill jag inte tappa kontakten med texten. Jag vill försiktigt blåsa på glöden så att den hålls brinnande och inte helt dör ut. Så att den finns där, de dagar då jag har tid att mata den med bränsle och få lågor att dansa och spraka och värma mitt ansikte.

Dagens skrivtips är alltså: skriv också då du tycker att du har alldeles för lite tid på dig. Din text kommer att tacka dig genoma att inte slockna. En heldöd text är det mycket svårare att få liv i.

5 kommentarer:

  1. Du har rätt, skribenten måste vara igång oavsett "resultatet". Bra formulerat!

    SvaraRadera
  2. Du har alldeles rätt, Maria! Bra påminnelse just nu!

    SvaraRadera
  3. Tack för påminnelsen! :)

    Om jag så bara skriver 10-20 minuter om dagen så vet jag ju att då flyter det mycket bättre än om jag skriver 2-3 timmar en gång i veckan (som det varit nu på sistone).

    SvaraRadera
  4. Jaaa! Exakt vad jag suttit och funderat på. Man behöver umgås med sin text.

    SvaraRadera