2012-03-11

En uselt skriven bok

Det har varit fantasyskrivkurs i Helsingfors igen. På hemvägen stannade jag i Pocketshop och köpte - ähem - The Land of the Painted Caves, sista delen i Jean M. Auels serie om stenåldersmänniskor.

Ja, jag erkänner, jag har läst dem alla.

De första läste jag som ung, och då tänkte jag inte på hur de var skrivna - mest var de ju lite spännande halvförbjudna pga tantsnuskfaktorn, och så var (och är) jag väldigt intresserad av historia och arkeologi. Men nu som vuxen, och speciellt efter att just ha analyserat texter och språk i två dagar, slås jag av hur FRUKTANSVÄRT DÅLIGT SKRIVEN BOKEN ÄR. På riktigt. Auel bryter mot allt det vi just har diskuterat på fantasykursen: Hon dumpar tonvis av information över läsaren i Som du vet-dialoger (dialoger där en person upplyser en annan person om saker båda känner till, för att läsaren skall få ta del av informationen), hon har ohyggliga mängder namn som det är fullständigt omöjligt att hålla reda på (speciellt som hälften av dem börjar på bokstaven J och är väldigt lika varandra) och som dessutom ibland är felstavade vilket inte precis hjälper, hon har massvis med syftningsfel och så har hon en oerhört irriterande inkräktande berättarröst som nämner vad som kommer att hända i områdena i vår tid och beskriver vårgrönskan med ord som "vattenfärg" - något personer på stenåldern knappast lär ha känt till. Ja, och så är dialogen förfärlig, och väldigt otidstypisk om jag nu får använda ett sådant ord om en tid vars språk vi inte kan känna till. Hon har inte ens försökt sätta sig in i hurudant språkbruk man kunde ha haft då.

Voj suck. Det känns lite dystert att det är sådant här som säljer så bra.

11 kommentarer:

  1. Och du läste hela boken? Fast ibland är det ju givande att få bli irriterad också.

    SvaraRadera
  2. Ojdå. Jag har också läst alla tidigare av Auel men för länge sen. Och sku gärna också läsa den sista men sku inte riktigt orka. Kanske jag kan låta bli nu?

    SvaraRadera
  3. Nå alltså, jag är på sid 64... Men jag har redan hittat så här mycket att irritera mig på.

    Och ändå kommer jag högst antagligen att läsa ut boken. För att... Ja vaddå? Jag är dum i huvet? Jag vet inte. Jag läste ju alla Eragon-böckerna också...

    Jag får lov att hävda att det är för att man kan lära sig en hel del av det som är dåligt. Men sanningen är nog snarast den att jag när jag väl investerat så här mycket tid i något måste få veta hur det går.

    SvaraRadera
  4. Haha! Jag köpte boken den kom ut, helt av samma orsak. Och herreminskapare vad dålig den var! Jag trodde inte att hon skulle klara av att slå den förra boken (Aylas gyllene hårman smekte hennes mjuka men fortfarande toppiga bröst. Solen lekte på hennes vältränade gyllene hud...)men det gjorde hon! Jag ska inte spoila slutet för nu, men det måste vara det värsta slutet någonsin på en bokserie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj nej, ska jag orka till slutet då undrar jag...
      Och det är samma trams om den där jäkla spjutkastaren och vargen och hästarna och hur förvånade alla blir. Men kåm åååån, det har vi ren lääääst i de tidigare böckerna...

      Radera
    2. Det är värre. Det är samma trams plus lite äh jag ska inte säga vad men det är riktigt fånigt!

      Radera
    3. Finns det nåt mellan den tramsiga början och det fåniga slutet som gör det värt att fortsätta läsa?

      Radera
  5. Nja. Lite religion, det är alltid trevligt. Men nej, den är tramsig rakt igenom. Jag läste den ändå för jag kan inte bara lämna en bok halvläst.

    SvaraRadera
  6. minna lindeb12 mars 2012 10:22

    Jag försökte läsa den väldigt populära Cirkeln och undrar nu vad du tycker om den? För min del är boken en flygvärdinna eller en stressad servitör. Hopplöst svep över en färdigt gjuten form.Ett collage av form och rätvinklad handling. Mårten Sande'n har däremot kvar sin själ i texterna han skriver, detta trots att han är fabrik.

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst men jag har hört många vuxna läsare säga att den är mycket ytlig. Medan de tonåriga läsare jag talat med varit förtjusta.

    SvaraRadera
  8. minna lindeb12 mars 2012 10:32

    Men yta behöver inte alltid vara bluff. Cirkeln är liksom lurendrejeri. Vitt socker

    SvaraRadera