2012-02-28

Så inspirerad att jag inte kan sova

Mitt jobb är så roligt så när sonen somnat igår kväll fortsatte jag jobba.
Så här:
Jag ville inte alls gå och lägga mig! De två böckerna till vänster är för Nummer Fem, Kinaboken råkade mina ögon falla på på biblioteket och den är bara allmän inspirationskälla. Fotoböcker, böcker om andra länder och andra länders historia är bland mina favoriter då det gäller att få idéer till fantasy.
Jag läste introduktionen till Kinaboken i sängen (fast den är egentligen alldeles för stor och tung för att fungera som sänglektyr) och blev så upprymd av alla idéer jag fick att jag måste byta till en annan bok och lugna ner mig så att jag kunde somna.

1 kommentar:

  1. Har du förresten läst Birgitta Kurtén-Lindbergs "Bakom monumenten"? Där snackar vi annorlunda.
    Större delen av boken består av lärda och roliga personporträtt från övergången mellan antik och medeltid men där finns lite i början - i synnerhet ett kapitel om hur man begravde romerska kejsare - som hade kunnat vara hopkokat av Borges. Om någon hade kommit med det exemplet på en fantasykurs tror jag personen blivit ombedd att tagga ned en aning för att behålla trovärdigheten.

    U.J.

    SvaraRadera