2011-12-12

KÖKET!!

Idag blev det klart!!



Ovan syns det gamla köket. Då hade vi redan tömt det och påbörjat rivningen, bland annat tagit bort alla handtagen. Dem återanvände vi nämligen. Vi var väldigt nöjda med färgerna och arbetsbänken vi installerade för fem år sen då vi flyttade in, så vi höll samma färgskala på köket och tog en exakt likadan arbetsbänk. Orsaken till renoveringen var alltså inte att vi ville ha nytt per se, utan att allt höll på att gå sönder. Lådfronter ramlade ner, sådant. Därför ser det kanske inte så revolutionerande annorlunda ut, men vi är väldigt nöjda.


Nu är äntligen tapeten och glasskivan uppe (vårt val i stället för kakel, är det inte sött?) och allt utom golvlisten är på plats. Layouten på rummet, så att säga, är också en annan, men jag vet inte om det syns på bilderna.

Side-by-side kyl och frys! Åh allt detta utrymme! Och induktionsspis och varmluftsugn... Och en supertyst diskmaskin. Och så har vi ett skafferi där hyllorna kommer ut när man öppnar dörren. Salighet...

10 kommentarer:

  1. Tapeten passar jättebra!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag är så glad att det änteligen är färdigt...

    SvaraRadera
  3. Så skönt att det är klart! Jag gillar prickarna :-)

    Men att ni inte satt en riktigt diskho? Den nedsänkta *enda* diskhon är mitt personliga hatobjekt, så jag projicerar lite :-)

    SvaraRadera
  4. Bara jag orkar och hinner skall jag sätta in en närbild på tapeten, det är inte prickar utan en slags blommor.

    Diskhon ja. Vår diskhohistoria är lång och lite intelligensbefriad. När vi ytrenoverade det gamla köket (ny färg och ny arbetsbänk och diskho) installerade vi en liten rund nedsänkt ho. Som gjorde mig galen: vatten överallt som rann ner på golvet. Så efter nåt år bytte vi ut den mot en likadan rund men med ja, vad skall man säga, metall runt och en ordentlig avställningsyta för diskade kastruller etc där vattnet leddes tillbaks ner i hon. Allt frid och fröjd.

    Så beställde vi det nya köket, och mitt i allt står jag och ser på en nedsänkt diskho igen. Och undrar hur vi riktigt tänkte.

    Men saken är den att denna är stor. Både väldigt djup och så bred. Så det stänker faktiskt inte omkring. Plus att jag kommit att älska hur lätt det är att diska en ugnsplåt t.ex. när den verkligen ryms ner.

    Så jag är nöjd trots allt.

    SvaraRadera
  5. Hejsan,
    fint resultat! Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot. Vi har även en golvtävling och en jultävling som pågår just nu. Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
    /Vendela

    SvaraRadera
  6. Åh!
    Inte alls avis.
    Inte ALLS.

    SvaraRadera
  7. Yes! Grattis, ni hann innan jul! Supersnyggt med tapeten och glasskivan. Och det andra med förstås.

    SvaraRadera
  8. Tack! Jag myser varje morgon när jag kliver in i köket och adventsstaken lyser i fönstret...

    SvaraRadera