2010-08-18

Så här blev Underfors till

I senaste inläggets kommentarer vill Amanda veta lite mer om arbetsprocessen med Underfors. Jag skall försöka svara på hennes frågor här. Mitt problem är alltid mitt usla minne - jag kommer så dåligt ihåg hur saker och ting egentligen kom till... Sedan funderar jag ut ett svar som jag tror att stämmer, åtminstone ungefär, och sen börjar jag så småningom tro på det som en absolut sanning själv, när jag upprepat det tillräckligt många gånger :-)

Hur fick du idén? undrar Amanda.
Underfors är egentligen en kombination av två idéer.
På Galleri Zebra i Karis var det en gång, för kanske tre år sedan, en fotoutställning med foton av förfallen kolonialarkitektur från något afrikanskt land. Jag gick runt och såg på fotografierna och blev fascinerad av förfallet, sanden som krupit in bland pelare och valvbågar. Det var en mycket suggestiv utställning. Idén till platsen Underfors föddes där, även om det är mycket svårt att se i boken så som den slutgiltigen blev.

Sen hade jag en "tänk om"-idé. Förr i världen, egentligen inte ens för så hemskt länge sedan, trodde folk verkligen på troll, skogsrån, bergsrån och andra "sagofigurer", som vi kallar dem idag. Man satte ut mat åt småfolket, man vågade inte nämna trollen vid namn för då kunde de komma, och så vidare. Ännu för inte så länge sedan var folktrons väsen en verklig del av folks liv. Min idé var: Tänk om de verkligen fanns? Och i så fall, vad har hänt med dem idag?

Sedan utvecklade jag de här idéerna, förde dem samman, hade alla möjliga olika stickspår som jag bollade med och till slut satte jag igång och skrev. Jag ville ha två huvudpersoner, och det hela börjar med en flicka som tar sig hem från skolan. När jag skrev om henne kom jag underfund med att hon är väldigt mycket på sin vakt. Hon är noga med att inte gå samma väg två dagar i rad, hon observerar allt och alla omkring sig, och hon är alltid på helspänn. Varför är hon det? Varför är hon så besatt av att minnas? Och varför kan hon ändå inte komma ihåg något före det att hon var tre år gammal?

Här hade jag en hel del frågor att besvara, och det är lite så jag gör när jag skriver. Framför allt det här manuset växte fram genom att jag letade efter svar på frågorna. Visst har jag ofta en vag idé om vart saker och ting är på väg, men ibland är den idén mycket vag och ibland är saker inte alls som jag först trott. Nya personer kliver in i texten och visar sig vara mycket viktiga. Saker tar oväntade vändningar.

Jag har påbörjat min Journal of a Novel för Underfors - ett häfte där jag gör en liten anteckning varje dag som jag arbetar med ett manus - den 7.4.08. Då hade jag skrivit 1805 ord innan. Jag har gjort en anteckning i häftet där det står att idén kom sommaren 2007, fröet till formen 4.8. och 5.8. 2007.


Hur gick det till att skriva råmanus?

Tja, hårt arbete antar jag :-) I november 2008 var jag färdig med ett mycket grovt första utkast på ca 111000 ord. Sen lät jag manuset vila några månader och tog itu med omarbetningen i januari -09 och arbetade med den hela våren. Jag hade två betrodda läsare att läsa igenom manuset när jag hade omarbetat det, och så fixade och filade jag på det igen efter det. I maj 2009 skickade jag in det till förlaget.

Vilken research gjorde du?

I allmänhet gör jag ju inte så mycket extern research eftersom jag skriver fantasy, och mycket av det jag researchar pågår inne i mitt huvud. Lite har jag nog ändå gjort för varje bok. Underfors har haft mer research än de andra böckerna: jag har besökt platser där huvudpersonerna rör sig och fotograferat dem, jag har kollat buss- och tågtidtabeller och -förbindelser, jag har läst in mig på folktrons väsen i böcker av Jan-Öjvind Swahn och Ebbe Schön, jag har läst i verket Finlands svenska folkdiktning i två band, jag har studerat fornnordiska namn, kollat latinska uttryck, hotell och taxiverksamhet i Närpes, googlat flygbilder över Helsingfors... Och mycket mer. Små detaljer, men viktiga sådana.

Blev det antagning direkt?

Ja, det blev det. Jag minns inte exakt när jag fick beskedet, men i augusti förra året tror jag.

Blev det några större omskrivningar?
Jag skulle inte säga att det blev några STORA omskrivningar, men väldigt väldigt många små. Mycket putsande och filande enligt min redaktörs och lektörens rekommendationer. Och sen hade redaktören ännu lite synpunkter på den omarbetade versionen. Och sen skulle det hela ännu putsas enligt språkgranskarens kommentarer - fast hon och jag var nog oense på ganska många punkter :-)

Hur lång tid tog det hela?
Min sista anteckning i Journal of a Novel-häftet är från den 6.3.10, men det stämmer inte helt för efter det har jag ännu korrekturläst och bollat med idéer kring pärm och utseende med layoutaren. Så ungefär två år av aktivt arbete, men då räknar jag inte med den tid då idéern kläckts i mitt huvud.

Hoppas det här var ett uttömmande svar på dina frågor, Amanda! Och om någon har några fler frågor kring boken svarar jag hjärtans gärna.

4 kommentarer:

  1. Tack! Så bra. Jag länkar. Gillar dina förhållningssätt.

    SvaraRadera
  2. Det här var väldigt intressant att läsa, tack! :-)

    Jag gillade Arra mycket, och skulle gärna ta chansen att vinna ett signerat ex av din nya (eller Arra för den delen, lånade den på bibban, så jag har den inte hemma) :-) Hur skulle det vara att lotta ut en bok bland alla som rekommenderar någon bra ungdomsfantasybok (förutom din, alltså)? Det skulle vara skojigt att se vad andra läser! Alternativt bästa "komma igång med skrivandet"-tipset:-)

    SvaraRadera
  3. Det var ingen dålig idé! Jag skall se om den går att inkorporera i den tävlingsidé jag redan hunnit utveckla. Det kommer i alla fall att lottas ut inte ett ex utan FYRA av Underfors i tävlingen! Den blir av i början på september, så håll ögonen på bloggen då!

    SvaraRadera